Nem kell mesterszerelőnek lenni ahhoz, hogy megértsük, a kormányzás a vezetés szerves része. A szervokormány definíció szerint egy olyan rendszer, amely csökkenti a vezető által kifejtett kormányzási erőkifejtést azáltal, hogy erőforrást használ a kerekek elforgatásához. De mi van akkor, ha az a gyanúnk, hogy a kormánymű nem működik tökéletesen?
A kormányzás három fő összetevőből áll, amelyek összetettek és hiba esetén fontos tudni, hogy hol a gond. A három fő összetevő a következő:
- A kormánykerék és a hozzá tartozó tengely a kormányoszlopban. Ezek a kormányműhöz csatlakoznak.
- A kormánymű, amely a kormánykerék forgó mozgásának lineáris mozgásra váltásáért felelős
- A kormányrudazat, amely a lineáris mozgást a kormánycsukló-karokhoz viszi
E három fő alkatrész mellett a szervokormány-rendszerben lehet még elektromos (elektrohidraulikus) szervószivattyú, csapágy(ak), szelepek, tömítések és tömlők. Ha úgy gondoljuk, hogy probléma van a kormányzással, azonnal hívjuk a szerelőt, hiszen veszélyes hibás kormányművel vezetni. Bár sok probléma gyorsan megoldható, nem javasolt, hogy otthon ugorjunk neki a kormánymű felújítás munkálatának.
Ha úgy érezzük, hogy a kormányzás benehezedett, azért legtöbbször a szervószivattyú a felelős, de ugyanez a hibajelenség akkor is, ha a kormánymű belsejében szakadt át a tömítés vagy egyszerűen folyik a szervóolaj. A rendszer kopásából eredő finom fémrészecskék tönkretehetik a tömítéseket, ilyenkor a kormányműfelújítás mellett az egész rendszer átöblítése javasolt. Az olajcseréhez hasonlóan ez biztosítja az összes szennyeződés eltávolítását, és a kormányrendszer legjobb teljesítményét.
Az új szervokormány-rendszerek (EPS – electric power steering – elektromos szervókormány) általában 3 fázisú elektromos motort használnak egy elég összetett vezérővel (ECU). Itt természetesen nem hidraulikus hibák fordulnak elő, hanem az elektromos és a mechanikai hibák gyakoriak.
Ne vegyük fél vállról, ha a műszerfalon kigyullad, esetleg villog a piros vagy sárga kormány-ikon. Figyeljünk arra is, ha szokatlan zajt, kopogást hallunk a kormánymű felől. Ha időben észleljük ezeket a problémákat, sok fejfájást és pénzt takaríthatunk meg.
Az elektromos szervószivattyú esetében kritikusak lehetnek a magas és alacsony nyomású tömlők. Ezek a tömlők adják át a nyomást a szivattyúról a kormányműre, és ellenőrizni kell, nincsenek-e rajta kopás jelei, például repedések, vágások, horzsolások, merevség, kidudorodások vagy túlzott puhaság.